Jak rozłożyć towary na sklepowych półkach, tak aby zwiększyć sprzedaż?
Odpowiednie rozlokowanie produktów w sklepie ułatwia nabywcom poszukiwanie i wybór towarów. Strategia merchandisingowa musi być spójna oraz dopasowana do oczekiwań i przyzwyczajeń klientów.
Rozmieszczenie produktów na półkach ma znaczenie
Często decyzje zakupowe podejmowane są już w sklepie. Dlatego należy zadbać o przemyślane rozmieszczenie produktów oraz ich efektowną ekspozycję. Nic nie przyciąga wzroku bardziej niż odpowiednio oświetlone towary. Projektując oświetlenie trzeba pamiętać o zaakcentowaniu wybranego asortymentu na półkach, odpowiednim natężeniu światła czy trafnym doborze jego barwy. Ta inwestycja wzbogaca doświadczenia klientów i wydłuża czas spędzony na zakupach, a w konsekwencji – zwiększa sprzedaż. Innymi sposobami na zatrzymanie uwagi kupujących są woblery – zawieszki mocowane na półkach sklepowych, na cienkiej, przeźroczystej i sprężystej folii, tworzą one efektywną formę komunikacji i wyróżniają np. aktualne promocje. Należy pamiętać również o tzw. cenówkach informujących o cenie – ich brak jest częstą przyczyną rezygnacji z zakupów. Dodatkową zaletą takich etykiet jest przeliczenie ceny za 1kg lub 1l produktu, co pozwala na szybsze porównanie ofert.
Jak kupują kobiety, a jak mężczyźni?
Zwykło się mówić, że kobiety robią zakupy, a mężczyźni kupują. Okazuje się, że żeńska część klientów jest w stanie spędzić w sklepie bardzo dużo czasu, wybierając właściwe dla siebie towary – zarówno pod względem preferencji, jak i składu. Zazwyczaj to kobiety są odpowiedzialne za budżet domowy, dlatego szczególną uwagę zwracają na atrakcyjne promocje i gratisy. Warto więc takie informacje umieścić na wysokości wzroku, tak aby ułatwić dostęp do produktów w ciekawej ofercie. Mężczyźni natomiast bardzo często wybierają się do sklepu po konkretne towary, owszem kupują szybciej – jednak i oni nie przejdą obojętnie obok zniżek.
Kilka zasad dobrego Merchandisingu
Merchandising to działania, które mają na celu zwiększenie zakupowego komfortu odwiedzających sklep, a tym samym wzrost sprzedaży. Dobrze jest kierować się kilkoma uniwersalnymi zasadami.
Dla przykładu:
- Środkową część regału warto przeznaczyć na towary, które przynoszą największy zysk.
- Tworząc koncepcje sprzedażową należy pamiętać także o umieszczeniu artykułów tej samej kategorii i artykułów powiązanych blisko siebie.
- Półki powinny być zawsze pełne i należy unikać pustych miejsc (ułatwiają to np. popychacze).
- I najważniejszy aspekt – regały sklepowe muszą być utrzymane w czystości i być uporządkowane, chaos nie jest sprzymierzeńcem żadnych zakupów.
W Merchandisingu istotna jest ogólna wiedza o zachowaniach klientów oraz ich potrzebach, przydaje się znajomość dziedzin takich jak marketing i psychologia sprzedaży. Budując strategię merchandisingową warto więc zwrócić się do ekspertów.
Źródła:
Jak zapewnić sprawne funkcjonowanie sprzedaży w sklepie detalicznym FMCG? [w:] http://www.poradnikhandlowca.com.pl/
Jak kupują Polacy? [w:] https://www.hrs.com/